Zonzeel Op Avontuur was een ware beroepenontdektocht
Terheijden – Wat doet de brandweer? Hoe worden worstenbroodjes gemaakt? Hoe ziet een politieauto eruit? Hoe stuc je een muur? Hoe ontwerp je een T-shirt? Wat weten we van biologisch telen? En wat houdt een kringloopwinkel in? Tijdens de tweede editie van Zonzeel op Avontuur kregen de leerlingen antwoord op deze en vele andere vragen. Daarnaast mochten ze zelf verschillende beroepen gaan ervaren. Zonzeel op Avontuur werd dan ook een heuse beroepenontdektocht.
Door Marie-José Mol
Van 5 tot en met 14 maart vond op basisschool Zonzeel de tweede editie van Zonzeel Op Avontuur plaats. Deze keer stond het thema beroepen centraal. “Er is voor dit thema gekozen omdat kinderen van nature nieuwsgierig zijn. Om hier recht aan te doen, geven we de kinderen met dit thema de ruimte om op avontuur te gaan bij verschillende beroepen. Want wat weten we nu van de brandweer of van defensie?” verklaart de werkgroep.
Toneelstukjes opvoeren
Tijdens de opening van Zonzeel op Avontuur voerden de leerkrachten toneelstukjes op waarbij ze een bepaald beroep uitbeeldden: kapster, piloot, boer, brandweer, arts, stewardess, hovenier en soldaat. Aan de kinderen de eer om de beroepen te raden. Vervolgens startte meteen het beroepenavontuur. De onderbouwgroepen begonnen namelijk aan een beroepenspeurtocht door Terheijden. Met in hun handen een beroepenstempelkaart waarop tientallen beroepen waren afgebeeld, gingen de kinderen in kleine groepjes onder begeleiding van hulpouders op pad langs de vele beroepen die het dorp rijk is zoals een notaris, een bloemist, een buschauffeur, een winkelier en een directeur.
Spuiten met een brandweerslang
Voorafgaand aan deze themaweek hadden alle leerlingen aangeven met welke beroepen ze wilden kennismaken. De ene keer kwamen enthousiaste vakmensen op school vertellen over hun beroep, de andere keer gingen de leerlingen naar een locatie toe. Zowel de brandweer Terheijden als de politie Oosterhout brachten een bezoek aan school voor de leerlingen van de onderbouw. De kinderen leerden dat de brandweer niet alleen branden blust, maar ook voertuigen openknipt bij een ongeluk. En die speciale schaar was behoorlijk groot. Tenslotte waanden ze zich even een echte brandweerman toen ze met een grote brandweerslang mochten spuiten. De kinderen uit de hogere groepen hebben bij de brandweerkazerne kennisgemaakt met het beroep brandweerman. Behalve dat ze in de auto mochten zitten en met een brandweerslang mochten spuiten, hebben ze ook gezien hoe een autowrak werd opengeknipt. Aan de stralende gezichten was te zien dat de kinderen enorm hadden genoten. Een politieman vertelde over zijn werk en liet zien wat hij altijd bij zich draagt. Natuurlijk mochten de kinderen nog even in de politiebus plaatsnemen. En een militair vertelde over het werk bij defensie. Geboeid luisterden de leerlingen naar zijn verhaal.
Worstenbroodjes bakken en chocolade flikken maken
De kinderen hebben ook uitstapjes gemaakt naar bedrijven. Het bakken van broodjes en het maken van chocolade leek veel kinderen leuk om te doen. Niet voor niets dat ze deze kans aangrepen om eens naar een echte bakkerij en bonbonzaak te gaan. Zo mochten de kinderen worstenbroodjes maken en hebben anderen zich helemaal uitgeleefd met het maken van chocolade flikken. Daarnaast hebben ze geleerd hoe een pakketpostpunt werkt.
Zuivelboerderij, biologisch telen en kringloopwinkel
De groepen 4 en 5 zijn langs geweest bij een zuivelboerderij waar de kinderen veel hebben geleerd over het houden van koeien en het maken van ijs. Een hoogtepunt was toch ook het aaien van de dieren. De bovenbouwgroepen leerden ondertussen veel over biologisch telen, hout en gingen naar een kringloopwinkel.
Beroepenmarkt, zorgcircuit, bouwcircuit en dansworkshop
Tijdens de beroepenmarkt mochten de kinderen verkleed, in de kleren van hun favoriete beroep, naar school komen waar verschillende ouders over hun beroep vertelden en ze de kinderen hun beroep lieten ervaren. Zo kwamen een bloemist, modeontwerpster, schilder, kok en een praktijkondersteuner naar school.
Bij het zorgcircuit mochten de kinderen onder leiding van een kraamverzorgster babypoppen verzorgen. Daarnaast leerden ze hoe je verband om een arm wikkelt en leerden ze hoe een kapper krulspelden inzet.
Bij het bouwcircuit hebben ze een telefoonplaatje gemaakt, een gipsplaat gemaakt met een stukadoor en een huis gebouwd met hulp van een timmerman. Twee danstalenten uit groep 8, Oona en Suzie, gaven een dansworkshop. Vol enthousiasme leerden ze belangstellende kinderen leuke danspassen op het ritme van de muziek.
Als afsluiting gaf elke groep een presentatie over hetgeen ze geleerd en gedaan hadden tijdens de themaweek. En de kinderen kwamen dan ook tot de conclusie dat ze heel veel kunnen worden later.