Op donderdag 27 maart was het dan eindelijk zover. Na maandenlange voorbereidingen en gesprekken door het bestuur met de gemeente, met de directie en personeelsleden van De Wijngaerd en bijdragen van diverse vrijwilligers konden we dan eindelijk starten in de prachtige locatie van Zorgcentrum De Wijngaerd.

We zijn ontzettend dankbaar dat we te gast mogen zijn bij De Wijngaerd voor ons tweewekelijkse Repair Café Made.

De officiële opening werd door Mariel Brockhuis, de secretaris van Stichting Repair Café Drimmelen afgetrapt. Zij deelde een stukje geschiedenis met ons, onder andere hoe het Repair Café concept ooit in Nederland gestart is en hoe we in Drimmelen als eerste begonnen zijn in Terheijden, dat het Repair Café Terheijden inmiddels al bijna twee jaar succesvol draait. Internationaal zijn de Repair Cafés enorm gegroeid tot inmiddels 3588. Met de komst van de vestiging in Made mogen we inmiddels het 3589e Repair Café bijschrijven op de internationale Repair Café site. Om de opening een feestelijk aanzien te geven, hadden we de geleende vlaggetjes van de Nederlandse koepelorganisatie opgehangen en dat maakte een vrolijke indruk.

Kapotte stofzuiger

Als eerste spreekster werd Marieke de Jong, bestuurder/directrice van de Wijngaerd door Mariel voorgesteld en Marieke benoemde het open karakter van De Wijngaerd en dat Repair Café bij hen van harte welkom was. Ook had Marieke een kapotte stofzuiger ter repartie meegebracht. De stofzuiger was aan het einde van de middag gerepareerd en functioneerde weer zoals het hoort.

Daarna gaf onze wethouder Harry Bakker ook een welkomstwoord. Harry vertelde over het belang dat de gemeente ziet in dit soort duurzame initiatieven en over de eenmalige subsidie die de gemeente gaf om zowel het initiatief in Terheijden als Made op te kunnen starten.

Welkom zijn

Als laatste spreker was de voorzitter van de Stichting Repair Café Drimmelen, Frans Jansen, aan het woord. Frans vertelt dat zo’n drie jaar geleden het iedee van Eric Bouwsma om een Repair Café in Terheijden op te starten een geweldig gevolg heeft gehad. Met veel enthousiaste vrijwilligers die ook vakkundige vaklieden bleken te zijn, werd Terheijden in korte tijd een succes. Mede door dit succes en de gulle vrijwillige donaties van tevreden mensen was het mogelijk om in zo’n korte tijd ook in Made te starten met een Repair Café. Ook vertelde Frans dat tijdens de opstart de hulp van vooral Anjo Schuurmans van het Grand Café en Peggy en Koen van de facilitaire dienst gezorgd hadden voor een 'warm bad gevoel'. Met zo’n manier van welkom zijn kun je wel erg tevreden zijn.

Mooie oude Comtoise klok

Al voor de officiële opening was de eerste reparatie met succes uitgevoerd. Frans en Goffe Schat, een nieuwe vrijwilliger, die zich beiden met het repareren van klokken bezig houden, hadden zich in de week voor de officiële opening met ook de hulp van Ko Sins, ontfermd over de mooie oude Comtoise klok die al jaren lang stil en triest aan de wand in De Wijngaerd hing. Op de dag van de officiële opening hing de klok lopend en op tijd met een heldere bel de uren aan te geven. Het ontlokte bij vele ouderen van de Wijngaard een blije reactie.

Repair Café Made is er op de oneven weken eenmaal in de twee weken op donderdag van 14.00 tot 17.00 uur.

Repair Café hoopt op een lange, warme relatie met de Wijngaerd.