Op zaterdag 5 oktober was er een open dag bij de Koninklijke Drukkerij Em. de Jong. Dat is het bedrijf waar ‘t Carillon gemaakt wordt en waar nog veel meer drukwerk verzorgd wordt. Vele mensen namen de gelegenheid om het grote familiebedrijf te bezoeken.

Door Kitty Lokate

De bezoekers konden zichzelf vooraf aanmelden in een bepaald tijdvak. Maar liefst 100 personen per kwartier konden zich inschrijven, vanaf 9 uur in de ochtend tot ver in de middag. Bijna alle tijden waren volgeboekt zodat er een flinke mensenstroom was. Maar het bedrijf bleek bijzonder efficiënt te werk te gaan en begon al bij de parkeerplaatsen. Overal stond personeel om de bezoekers de juiste weg te wijzen.

De mensen werden via een vaststaande route door het bedrijf geleid. Iedereen kon op zijn eigen tempo lopen en blijven staan bij de plaatsen waar men interesse in had. Het bedrijf liet de diverse aspecten van het drukken zien en wat er allemaal komt kijken om een mooi resultaat af te leveren. De specialiteit is het produceren van reclamedrukwerk in grote oplages maar daarnaast wordt ook divers drukwerk voor winkelinrichtingen. Op maat gemaakte winkelpakketten, boeken, tijdschriften en huis-aan huisbladen zitten in het pakket. Dat allemaal door middel van een hypermodern machinepark met hoogtechnische randapparatuur.

De route begon bij de kantoren en leidde vervolgens door het bedrijf in een logische volgorde van het drukken zelf tot de nabewerking als snijden, plakken, vergaren, vouwen en verpakken. Aan het begin van de rondleiding kreeg elke bezoeker een tas met een mooie brochure over het bedrijf. Tijdens de route werd de tas aangevuld met folders, een kalender, notitieboekje en pen. Er konden zelfs posters van NAC en van Willem II meegenomen worden, waarvan gretig gebruik werd gemaakt. Ook aan het verstrekken van gehoorbescherming was gedacht want sommige machines maakten een behoorlijk kabaal. Op verschillende plaatsen stonden medewerkers om vragen te beantwoorden en op enkele schermen werden filmpjes getoond. Aan het einde van de route een kopje koffie of thee met heerlijke koek. Je kon je opgeven om te komen werken bij de drukkerij want personeel is altijd nodig.

Uw weekblad ’t Carillon is een van de 18 weekbladen die Em. de Jong uitgeeft. Huis-aan-huisbladen zijn nog altijd een populair massamedium. Zo’n 10,8 miljoen Nederlanders lezen weleens een huis-aan-huisblad. Deze weekbladen, met alle relevante lokale nieuwtjes, worden regelmatig uitgebreid met diverse specials en bijlagen. De kracht van het bedrijf is dat alles zoveel mogelijk in eigen hand gehouden wordt. De bladmanagers zorgen voor de advertenties; de redacteuren, correspondenten en fotografen maken interessante verhalen en interviews. Daarnaast leveren talloze verenigingen en stichtingen in de regio nieuwsberichten aan. Dit alles blijkt een ijzersterke formule.