Made – Zaterdagmorgen 14 september, en -middag is het smullen voor de liefhebbers van oude automobilisten zeggen de ‘Citrofielen’, Huub den Reijer uit Made en Richard Brouwer (voorzitter van Patan), de organiserende vereniging. “Liefst dertig oudjes met ziel, waaronder de eerste automobiel van Citroën - type A uit 1919 – en andere vitale oudjes tot het bouwjaar 1935, tonen hun markante modellen aan het publiek. ’s Morgensvroeg bij de start en bij de terugkomst op het Raadhuisplein. De oldtimers en berijders arriveren om 09.00 uur bij ’t Trefpunt en vertrekken klokslag 10.00 uur voor een toertocht door de regio. Rond de klok van 16.00 uur zijn ze weer terug op de startplaats, het Raadhuisplein voor een nazit van alle Citrofielen.

Door Michiel Peeters

Nederland telt veel liefhebbers van klassieke auto’s, maar de schare aanhangers van het Franse merk Citroën spant de kroon. Voor hen is het dé auto, hun liefde voor het leven. Het kent in de loop van een dikke honderd jaar veel markante modellen.

Moeiteloos spuien mensen de namen: Snoek en Lelijk Eendje. Ook de Citroën Type H komt dan voorbij, een iconische bestelwagen van de Franse autofabrikant. Die Citroën, geproduceerd van 1947 tot 1981 is een opvallende. De carrosserie van het voertuig bestaat uit gebogen plaatwerkpanelen, die hem zijn kenmerkende ribbelige uiterlijk gaven.

Het merk, dat toch nog een Nederlands tintje heeft, zag in 1919 het levenslicht door André Citroën. Hij was de zoon van de Nederlandse joodse diamantair Levie Citroen uit Amsterdam die naar Parijs verhuisde. De opa van André, Barend Limoenman – een handelaar in citroenen – veranderde bij zijn huwelijk zijn naam in Citroen.

Warm bad voor Citrofielen

“En zoals ik al zei, naast het oudste Type A. komen er nog meer, waaronder de clubbus die de leden van Patan restaureerden. Er is dus van alles te zien. Deze toertocht in de regio voelt voor ons, Citrofielen, als een warm bad.”

PATAN is een vereniging die in 1979 ontstond vanuit de TAN ( Traction Avant Nederland ). In 1984 is de club zelfstandig verder gegaan en groeide uit tot een landelijke club met 200 leden.

“Onze leden – van notaris tot schilder en van bloemkweker tot chauffeur – zijn op de eerste plaats liefhebber met een passie over een oude Citroën. Hun hele ziel en zaligheid zit in dat vehikel en de kennis delen ze graag. Bijna alle leden restaureerden hun ‘limoen’ rijklaar en in oude staat. Iedere auto heeft een eigen verhaal, dat de eigenaar graag verteld. Dat mag ook wel na een restauratieproces dat gauw een dikke twee tot drie jaar duurt. Dat doe je niet gauw. Kapotte onderdelen moeten vervangen worden. Dat betekent zoeken of laten maken. Maar dan, het resultaat mag gezien worden.”

Programma

De toertocht op zaterdag begint op het Raadhuisplein bij ’t Trefpunt om 09.00 uur. Vertrek voor de rondrit door de regio van de dertig oldies om 10.00 uur. Om 12.00 uur lunchen de berijders bij Paul’s Klassieker Garage in Etten-Leur. Daarna gaat de stoet door de polder richting Lage Zwaluwe en Oud-Drimmelen. Om ongeveer 16.00 uur arriveert de stoet weer in Made bij het vertrekpunt voor de afsluiting van de dag. Vragen over de Citroën? Zaterdag is er zeker iemand in de buurt die je kan helpen.