Het ’Rondje Rotterdam’ is een bekende tocht van WTC Made. Maar dit jaar was er een bijzondere stop op Katendrecht. Fenixloods II wordt daar omgebouwd tot een museum met een echte blikvanger in het midden. Clublid Maurice van der Ven kon daar alles over vertellen.
Als wieler-tour-club proberen we meestal steden en dorpen te vermijden. Jaren geleden is daarop een uitzondering ontstaan omdat Ad van Wesel in Rotterdam werkte en hij een route bedacht die op zondagochtend goed te doen is qua verkeer. Het toeval wil dat naast de werkplek van Ad een hele bijzondere verbouwing gestart is, en dat clublid Maurice van der Ven daar alweer een paar jaar aan het werk is. Samen met zijn uitvoerders en honderden vakmensen zijn ze een karakteristieke havenloods aan het verbouwen. Deze Fenixloods II is erfgoed, al in 1923 gebouwd en hoewel een stuk weggeslagen werd bij het bekende bombardement van Rotterdam, staat hij nog fier overeind. Dit te midden van de tegenwoordige hotspot ’Kop van zuid’ en het zich ontwikkelde Katendrecht. In plaats van afbreken heeft een groep Rotterdamse ondernemers de loods gekocht om te behouden, op te knappen en er een mooie bestemming aan te geven. Maurice stelde voor om dit jaar de Rotterdam tocht daar langs te laten komen en dat hij dan wat tekst en uitleg kon geven. Zo gezegd, zo gedaan. Zondag vertrok een snelle groep die via ’s Gravendeel en Puttershoek door de Heinenoordtunnel Rotterdam binnenkwam. De Trim groep had een tien kilometer kortere route via Dordrecht en kon zo ongeveer tegelijkertijd aankomen op Katendrecht. Altijd leuk om langs De Kuip te rijden (lekker rustig door afgelaste wedstrijd), door typische wijken, langs de SS Rotterdam en dan naar Kop van Zuid. Even de toerist uithangen. Toen ook de Trimgroep voor het pand stond, kregen we koffie, worstenbrood en uitleg van Maurice. Blikvanger, of eigenlijk RVS-vanger, is een constructie in het midden die uit het dak steekt. Een roestvrij stalen trappenhuis constructie naar een uitkijkpunt die heel treffend ’De Tornado’ genoemd wordt. Een super modern contrast tegenover het oude gebouw dat zo goed mogelijk in originele staat hersteld wordt in precies de oude kleuren en vormen. In het gebouw komt een groot museum vertelt Maurice. Thema is ’Landverhuizers’, dit omdat het gebouw uitkijkt op de Holland Amerika lijn, waar vele Nederlanders als emigranten vertrokken zijn naar de nieuwe wereld in Noord Amerika. Maar ook immigranten die voor Nederland terugkwamen. Dan spreken we over begin vorige eeuw. Maar nog steeds is migratie een actueel thema en dat is ook te zien. Er komt onder andere ook een bootje te liggen dat een paar jaar terug op de Middellandse zee gebruikt werd door landverhuizers van deze tijd. Het belooft allemaal heel mooi en interessant te worden. Maurice en zijn collega’s hebben als deadline maart 2025, nog heel veel werk vertelt hij, maar dat zien wij ook wel. Als het klaar is, gaan we zeker eens nog eens kijken. Met een hoofd vol informatie en de energie en vocht aangevuld, wordt de terugweg naar Made ingezet. De Trimploeg komt met 100 kilometer op de teller thuis aan. De Tour/Sport heeft er bijna 120 op zitten. Het bezoek was zeer de moeite waard geweest.