’Wat zou je doen als jij mocht bepalen hoe jouw dorp eruit ziet?’ ’Waar geef je het geld aan uit?’ Met die vragen gingen de kinderen van acht groepen 7 en 8 uit de gemeente Drimmelen aan de slag. Van 21 tot en met 28 maart speelden zij het ‘Democracity’-spel in de raadzaal op het gemeentehuis. Zo maakten ze spelenderwijs kennis met democratische besluitvorming.

Door Kitty Lokate

Democracity is een interactief en educatief spel. Kinderen uit groep 7 en 8 werden door wethouder Jürgen Vissers welkom geheten in de raadszaal van het gemeentehuis van Drimmelen. Hij vindt dat de jeugd de toekomst heeft en deze ook mee kan bepalen. Het doel van het spel was om kinderen bekend te maken met besluitvorming in de lokale politiek.

Fictieve stad

De kinderen werden door spelleider Jurian verdeeld in groepjes en vormden ieder een politieke partij. De verschillende taken binnen een partij werden uitgelegd en verdeeld. Zo was er een woordvoerder, een secretaris, een voorzitter en waren er fractieleden. Iedereen kreeg een eigen rol. Daarna kwam de taak een partijprogramma te schrijven en een naam en een goede slogan voor de partij te bedenken. Vervolgens mochten ze een fictieve stad gaan inrichten waarvoor ze gebouwen en voorzieningen mochten uitkiezen die zij graag in hun stad wilden hebben.

Dictator

De kinderen mochten een voorstel voor een gebouw doen, met hun argumenten. In eerste instantie bepaalde de spelleider Jurian welk gebouw geplaatst werd en op welke plaats. De keuzes die hij maakte, waren een beetje vreemd (een dierentuin in het water plaatsen?) en nogal willekeurig (waarom geen huisarts en wel een concertzaal?). Hij vroeg toen welke rol hij speelde door zo de baas te zijn die alles indeelde. In eerste instantie dachten de kinderen dat hij dan de burgemeester, de premier of de koning zou zijn maar uiteindelijk kwamen ze toch op ‘dictator’. Sommige kinderen vonden dat best gemakkelijk, als één iemand alles besliste, maar de meerderheid wilde toch ook graag een inbreng hebben en pleitte voor een democratie.

Rustig door de microfoon praten

In de volgende ronde gingen de kinderen voorstellen doen voor plaatsing van een bepaalde voorziening en hierover konden de andere kinderen de raadsleden vragen stellen en daarna werd er gestemd. Bij een meerderheid van stemmen ging het voorstel door en mocht het gebouw op de plattegrond geplaatst worden. Jurian hield het tempo lekker hoog en de kinderen speelden prima mee. Alleen al het rustig door de microfoon praten als je aan de beurt kwam, was een mooie ervaring. Na het spel konden de kinderen vragen stellen aan twee echte raadslieden: Ton de Bok en Danique Hoeve. De kinderen hadden echt goede vragen waarmee ze aantoonden dat ze geïnteresseerd waren in het hele proces van besluitvorming.

De jeugd heeft de toekomst

Jeugd heeft en bepaalt de toekomst. Het heeft zin om je vanaf jongs af aan in te zetten voor wat je belangrijk vindt. Dat blijkt wel uit de nieuwe pumptrackbaan die in Made geplaatst gaat worden. Basisschoolleerlingen uit Made verzamelden eerder al ruim 350 handtekeningen voor de aanleg van een pumptrackbaan. Wethouder Jürgen Vissers: “De jeugd heeft de toekomst. Het wordt vaak gezegd, maar in Drimmelen willen we daar ook naar handelen! Hoe mooi is het dat we onze kinderen vanaf de basisschool proberen te betrekken bij die dingen waar ze dagelijks mee te maken hebben? De school of het kinderdagverblijf waar je elke dag heengaat. Het zwembad waar je met je vriendjes en vriendinnetjes lol hebt. De wegen waarover je bijna elke dag fietst, of de sportvelden waar je een ongelooflijk leuke tijd beleeft.“

Het stomste

De laatste vragen van de kinderen aan Danique en Ton: ’Wat is het stomste van het werk als raadslid?’. “Als je ergens van overtuigd bent dat het er moet komen en het gaat niet door om wat voor reden dan ook.” ’En wat het leukste is?’ ”Als het wel lukt en je resultaat ziet van je werk natuurlijk!”