Afgelopen zondag was er in de Bartholomeuskerk van Zevenbergschen Hoek een mooi en zeer goed bezocht evenement: zangkoor Cantzoni had een korendag voor zes koren georganiseerd en er was een aantrekkelijke tentoonstelling van allerlei kunst. Elk koor kreeg ruim de tijd om hun repertoire te laten horen en er was voldoende tijd om te wisselen, een drankje te gebruiken, elkaar te ontmoeten en het werk van de plaatselijke kunstenaars te bekijken.

Door Kitty Lokate

Popkoor Switch uit Terheijden opende het concert. Onder leiding van dirigent Niels Loose en met begeleiding van een combo bracht het vrouwenkoor vierstemmig een aantal mooie Engelse popliederen en als spetterend slot het lied: iedereen is van de wereld. Het koor zag er aantrekkelijk uit door de fris gekleurde kleding. Alle liederen werden uit het hoofd gezongen waardoor er een mooie interactie was tussen het koor, combo, de dirigent en het publiek.

Cantzoni kwam met de canon The Rythm of Life zingend vanuit de kerkbanken het podium op. Dit koor liet zien dat ze meerdere muziekstijlen aankan: van pop tot klassiek. Pianist René van Assche zorgde voor een professionele begeleiding en het enthousiaste dirigeren van Kim de Looper bracht het koor letterlijk en figuurlijk tot grote hoogte.

Het vrouwenkoor Amor Musae uit Made, ook onder begeleiding van René van Assche, liet een heel ander repertoire horen. De dames zongen wel vanuit een map maar wisten op tijd naar dirigent Niels Loose te kijken voor zijn aanwijzingen. The Seal Lullaby was een lied dat vertelde over een moeder zeehond die met behulp van het geluid en de beweging van de zee haar pup in slaap probeert te krijgen. Voormalig dirigent van dit koor, Peter Ligthart, keek vanuit zijn comfortabele toehoordersplaats de kerk in om te zien of het publiek in slaap was gevallen. Dan zou immers de missie geslaagd zijn.

Het Mades Mannenkoor wist het eerste zachtmoedige lied te laten volgen door een piratenlied. De transformatie in het koor was duidelijk waarneembaar. Het piratenlied was eigenlijk een nachtmerrie want het ging over ontwaken in een wereld zonder muziek. Gelukkig werden ze uiteindelijk toch wakker met muziek. Het daarop volgende lied Let the music live klonk krachtig zoals alleen een mannenkoor dat kan laten horen. De grote kers op de taart was het laatste werk: samen met het Amor Musae werd een medley uit the Phantom of the Opera gebracht, zo sterk dat het menig toehoorder kippenvel bezorgde.

Zanggroep Rucphen onder leiding van Laurens van Wessel is in 1987 begonnen als jongerenkoor en is haar enthousiasme uit die tijd niet kwijt geraakt. Met een passende choreografie swingden de mannen en vrouwen door de Engelse popliederen heen. De begeleiding was van tevoren grotendeels op keyboard ingespeeld. Met een klein gebaar wist Laurens het koor een glimlach op het gezicht te toveren hetgeen de klank en het beeld ten goede kwamen. Het was geen straf dat The Rythm of Life, in een ander arrangement als dat van Cantzoni, nog eens langs kwam.

Het zangkoor Bekóór uit Bergen op Zoom had als samenstelling 27 dames en 6 tenoren. Dirigent Pieter-Jan van den Berg gaf een dusdanige sturing dat de balans uitstekend was. De 4-stemmige liedjes lagen prettig in het gehoor. De keuzes waren hoofdzakelijk Ierse en Schotse volksliedjes waarbij het combo een grote rol speelde. De Hebreeuwse muziek van El Haderech was verrassend en met name de sopranen waren goed bij stem.

Het gastkoor Cantzoni besloot deze schitterende, muzikale korendag met onder andere een aantal musicalnummers. Pianist René van Assche gaf aan dat het fijn was dat er zoveel mensen waren komen luisteren. Met dit weer zouden ze immers ook naar het strand kunnen gaan.

Een compliment aan de organisatie is op zijn plaats. Ze heeft ervoor gezorgd dat de kerk omgetoverd was tot een concertzaal met uitstekende licht- en geluidsinstallatie, alle wisselingen van de koren op rolletjes verliepen en iedereen exposanten, zangers en toehoorders tevreden en zingend naar huis konden gaan.